Heeft u een vraag?
Bekijk onze FAQ.
Algemeen
-
Bedenk welke vragen u heeft voor de huisarts. Schrijf ze eventueel op.
Vertel uw huisarts waar u last van heeft. U bespreekt samen uw situatie, bijvoorbeeld wat u zelf kunt doen en welke behandeling of zorg mogelijk is in uw situatie.
Stel vragen. Vragen die kunnen helpen zijn de 3 goede vragen, bijvoorbeeld 'wat zijn de voordelen en nadelen van een behandeling?'
Uw huisarts geeft informatie en uitleg en u maakt samen een plan. Zeg het gerust als u iets niet begrijpt. Kijk eventueel op de volgende website voor meer tips: https://www.thuisarts.nl/bezoek-aan-huisarts/ik-ga-naar-huisarts-wat-kan-ik-van-tevoren-doen-en-verwachten
-
Helaas kunt u bij onze huisartsen niet terecht voor een rijbewijskeuring. Ga hiervoor naar https://regelzorg.nl/ of bel met 088 - 23 23 300. U kunt dan een afspraak krijgen met een keurend arts in bijvoorbeeld Maassluis, Delft of Vlaardingen. U kunt bij ons helaas ook niet terecht voor een andere medische verklaring. Dit is conform de richtlijnen van de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen. Een geneeskundige verklaring mag alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Deze arts kan een onafhankelijke beoordeling maken van de situatie.
-
Voor reizigersvaccinaties kunt u terecht bij de verschillende locaties van de GGD.
-
Bij uw apotheek kunt u een overzicht van uw medicijnen aanvragen, dit heet een medicijnpaspoort. Hierin staan alle gegevens over uw medicatie en over andere zaken zoals allergieën.
Gaat u op reis en gebruikt u een medicijn dat onder de Opiumwet valt? Bijvoorbeeld sterke pijnstillers, slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen of medicijnen tegen ADHD? Dan heeft u bij de douane een medicijnverklaring nodig. U kunt ook op de website van het CAK bekijken of uw medicijn op een van de lijsten staat. Regel deze aanvraag tijdig.
-
U kunt zelf contact opnemen met één van de thuiszorgorganisaties in de regio, u heeft geen verwijzing van de huisarts nodig. Wanneer u in het ziekenhuis ligt en na ontslag thuiszorg nodig heeft, regelt de transferverpleegkundige van het ziekenhuis de nazorg.
-
Deze middelen vallen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De aanvraag hiervan kunt u doen bij de gemeente waar u ingeschreven staat. U heeft geen verwijzing nodig van uw huisarts.
-
In de wet staat dat een arts mag meewerken aan euthanasie of hulp bij zelfdoding. In principe staan allebei de huisartsen in onze praktijk open om euthanasie te bespreken. Wettelijk moet de huisarts en patiënt hierbij wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet de huisarts er bijvoorbeeld van overtuigd zijn dat de wens vrijwillig is, de patiënt daar goed over na heeft gedacht en volhoudend is in zijn wens. Ook moet de huisarts er van overtuigd zijn dat de patiënt uitzichtloos en ondraaglijk lijdt. Het bezitten van een euthanasieverklaring is geen garantie voor de uitvoering van de euthanasie. Als u over euthanasie of hulp bij zelfdoding nadenkt, maak dit dan bespreekbaar met de huisarts.
-
Bespreek uw klacht eerst met de huisarts zelf. Wij stellen het op prijs om te horen als een patiënt niet tevreden is. Samen kunnen wij er voor zorgen dat het in de toekomst beter gaat. Zo kan de zorg verbeteren, voor uzelf maar ook voor anderen.
In het gesprek legt u uit waar u ontevreden over bent. Als het beleid van de huisarts wel correct was, kan hij u uitleggen waarom hij zo handelde. En als hij een fout heeft gemaakt, kunt u samen zoeken naar een oplossing. Misschien vindt u het moeilijk om hier met uw huisarts over te praten; dan kunt u iemand meenemen naar het gesprek. Ook ontevredenheid over de assistente, praktijkondersteuner of de huisartsenpost kunt u met de huisarts bespreken.
Komt u er niet uit? Zie ook: https://www.thuisarts.nl/klachten-over-huisarts voor meer informatie.
Afspraken
-
Voor het maken van een afspraak kunt u tussen 08.00 en 11.00 uur bellen met het praktijknummer 010 59 26400. U kunt ook online een afspraak inplannen via uw patiëntenomgeving.
-
U kunt zich voorbereiden op uw bezoek aan de huisarts:
- Bedenk waar u last van heeft en wat u daarover wilt vragen. U kunt uw vragen opschrijven; zo vergeet u niets.
- U kunt van tevoren op Thuisarts.nl kijken of er iets staat over uw klachten of vragen.
- U kunt ook van tevoren online uw medische gegevens van de huisarts bekijken. Hierin ziet u belangrijke informatie over uw gezondheid, zoals uw ziektes, medicijnen en eerdere bezoeken aan de huisarts.
-
De assistente stelt u een aantal vragen om de ernst van uw klacht in te schatten en daarmee de termijn waarop de afspraak moet plaatsvinden. Voor dringende klachten kunt u altijd dezelfde dag gezien worden.
-
Via www.mijngezondheid.net kunt u zelf een afspraak inplannen. Wanneer er op korte termijn geen plek is en u toch een dringende vraag heeft, belt u dan met de assistente voor overleg. Bij dringende klachten kunt u altijd dezelfde dag gezien worden door de huisarts.
-
Voor dringende klachten kunt u altijd dezelfde dag gezien worden. De assistente overlegt met u of het nodig is om vandaag langs te komen.
-
Omdat de praktijk druk bezocht wordt en het aantal plekken beperkt is, is het fijn als u op tijd afbelt. Bel daarom liefst 24 uur van te voren om uw afspraak te annuleren of te verzetten. In dat geval kan een andere patiënt worden geholpen!
Recepten & medicijnen
-
Het kan gebeuren dat je een ander merk medicijn krijgt van de apotheek. Dat gebeurt bijvoorbeeld:
- als een ander merk minder kost
- als je zorgverzekeraar het oude merk niet vergoedt
- als het oude merk even niet op voorraad is
- als het oude merk helemaal niet meer geleverd kan worden
Meer informatie hierover kunt u hier vinden.
Bron: thuisarts
-
Er zijn verschillende manieren waarop u herhaalrecepten kunt aanvragen:
- Via deze link door in te loggen met uw DigiD.
- Door het lege doosje in de brievenbus van de praktijk te doen (nr. 2A).
- Via de telefoonlijn. Dit heeft niet de voorkeur vanwege de bereikbaarheid en foutgevoeligheid.
Uw huisarts en uw apotheek hebben twee werkdagen nodig om het recept te verwerken. Vraag uw medicatie op tijd aan. U krijgt bericht van de apotheek wanneer de medicatie voor u klaarligt.
Herhaalrecepten kunnen alleen aangevraagd worden voor medicijnen die chronisch worden gebruikt. Medicijnen worden voor een periode van maximaal 3 maanden verstrekt door de apotheek.
Slaapmiddelen en kalmeringstabletten worden voor maximaal 1 maand verstrekt.
Indien u medicijnen slechts af en toe gebruikt, krijgt u maximaal voor 1 maand van de apotheek mee.
-
U kunt dit kenbaar maken via een econsult in uw online patientomgeving of u kunt bellen met de assistente.
-
U kunt uw medicijnen ophalen bij de apotheek waar u ingeschreven staat. Wanneer u de medicatie bij een andere apotheek op wilt halen, dient u dit bij ons aan te geven zodat het recept naar de juiste apotheek verzonden kan worden.
-
U kunt een overzicht van uw medicatie online inzien in uw dossier. Mogelijk is niet alle medicatie zichtbaar voor u, neemt u dan even contact met ons op.
Bij de apotheek kunt u een medicatieoverzicht opvragen, dit is handig wanneer u bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet of op vakantie naar het buitenland gaat.
Verwijzing
-
Voor een bezoek aan het ziekenhuis heeft u altijd een verwijzing nodig van de huisarts. U kunt deze niet achteraf regelen, dus het is belangrijk dat u met uw klacht eerst bij de huisarts op het spreekuur komt zodat deze de klacht kan beoordelen en u naar de juiste specialist kan verwijzen.
-
U heeft geen verwijzing van de huisarts nodig voor een bezoek aan de fysiotherapeut. Voor sommige aandoeningen vraagt de fysiotherapeut toch om een verwijzing. Kijk voor de vergoeding van een fysiotherapeut altijd even uw verzekeringspolis na, om te zien op hoeveel behandelingen u recht heeft.
-
Voor paramedische zorg zoals fysiotherapie, ergotherapie, logopedie en diëtiek is een verwijzing niet noodzakelijk. Voor de meeste overige specialisten wel. Twijfelt u of u een verwijsbrief nodig heeft? Overleg dan met onze assistente of met de betreffende specialist.
-
De huisarts kan een afspraak in het ziekenhuis alleen vervroegen wanneer er sprake is van een spoedeisende situatie.
Als u vindt dat u te lang moet wachten op een afspraak in het ziekenhuis, kan het soms helpen om zelf een ander ziekenhuis te bellen om te vragen naar de wachtlijst. Ook kunt u via de zorgverzekeraar om wachtlijstbemiddeling vragen.
Als u een ziekenhuis heeft gevonden waar u eerder terecht kunt, kan de huisarts voor u regelen dat de verwijzing daar terecht komt.
Patiëntenomgeving
-
Via www.mijngezondheid.nl kunt u uw medisch dossier inzien. Een vereenvoudigde versie is ook beschikbaar via de mobiele app MedGemak. De app download u via de appstore op uw mobiele telefoon.